Friday 24 June 2011

Pengurusan Masa


Dalam tugasan seharian sering kali kita mengejar masa, bagi yang berkerja bergelut menyiapkan sesuatu tugasan sebelum tarikh akhir, bagi pelajar penat jerih menyiap kan segala tugasan untuk melunaskan keperluan dalam kuliah dan tak kurang juga bagi si ibu dirumah yang sibuk menguruskan urusan seharian..terjerit- jerit memanggil anak yang masih lena dibuai mimpi sedangkan hari kian dinihari, sibuk bekejar ke pasar dan bersilat di dapur dalam menyediakann juadah seharian.

Tapi hakikatnya setiap manusia walau apa jawatannya di peruntukkan 24jam sehari..tak mungkin kurang dan tak akan lebih. Bergantunglah kepada kebijaksanaan individu itu sendiri untuk menguruskan masanya. Pengurusan masa sebahagian dari displin peribadi yang penting.Kebijaksanaan kita untuk menguruskannya amat penting untuk memastikan kelangsungan hidup yang lebih tersusun.


Setiap manusia diberikan masa 24jam sehari dan mereka mesti menguruskan masa tersebut dengan baik dan berfeadah serta memberikan pulangan yang maksimum kepada matlamat yang ingin mereka capai. Sususkan segala tugasan dan tanggungjawab yang perlu dilakukan mengikut keutamaan, contohnya apa yang "mesti dilakukan" dan " mahu dilakukan". Susunkanlah sesuatu keutamaan untuk diberikan tumpuan terlebih dahulu dan seandainya perlu buatlah catatan untuk meletakkan setiap perkara yang perlu dilakukan.


Dan apa yang paling penting hapuskan sikap bertangguh tangguh serta manafaatkan masa yang terluang dengan cara yang paling produktif...

ingatlah
Kelmarin sudah berlalu
Esok masih belum tahu tapi
Hari ini peluang masih ada bersamamu....

Selagi masih ada nyawa uruskan masa anda dengan baik, elakkan bertangguh, elakkan dari terus mencipta alasan, buatlah perancangan, bahagikan masamu ke arah yang lebih positif ...

No comments:

Post a Comment