Thursday 16 June 2011

Semua Pesanan Itu....


Dulu ketika lahirku ke dunia yang fana ini...aku disambut dengan kata suci memuji Ilahi

PESAN AYAH: Wahai anakku yang kurindui selamat datang ke dunia yang fana, didadanya bergelimpangan manusia, ada yang hidup gila harta dan ada yang miskin hina dina...

hiduplah kau wahai anakku demi janji yang kau lafazkan ketika di alam rahim ibumu...hadirmu kedunia ini kerana persetujuanmu untuk menunaikan janji..


Setelah aku mula pandai bertatih dan mula berjalan jatuh...AYAH BERPESAN LAGI katanya: Wahai anakku yang kucintai berjalanlah kau dimuka bumi Allah ini dengan rasa rendah diri dan jangan ada bongkak dan bermegah diri..lihatlah pada rumput yang kau pijak dan sesekali dongakkanlah pada langit yang menaungi...


Ketika mula menikmati dunia ini, aku semakin membesar, saban hari aku dihujani dengan pesanan dari ayah dan ibu. Diajar aku mengenali akan Pencipta, dinyatakan tentang kejadian langit dan bumi, disedarkan aku tentang dosa dan pahala..kali ini IBU BERSUARA ; katanya anakku,hidup ini sementara, dunia ini transit ke alam yang lebih kekal setiap perbuatan di sini adalah saham untuk disana andainya kau mengerti akan pembalasan dan ganjaran pahala.


SAMBUNG AYAH PULA : Belajar anak, duniamu masih muda ada banyak perkara baru yang menanti..
Tapi jangan kau berhenti dari belajar untuk mengenali tuhanmu, kerana semakin kau mengenaliNya semakin bertambah kecintaanmu padaNya...dan semakin kau rasakan ia hampir padamu



Jiwa remaja memang rapuh, mudah leka pada duniawi, terpana pada hiburan yang mempesona, saling tertarik pada sesuatu yang berlawanan dan aku tahu ia amat mencemaskan hati kedua ibu bapaku..hingga IBU BERPESAN: Sayangku jiwa mudamu sering runduk pada perasaan, dimainkan emosi tanpa pertimbangan,,ingatlah anakku memelihara nafsu itu jauh lebih baik buatmu di dunia ini.


Ibu dan Ayah sering kali kalian berpesan pasal adat dan sopan...katamu perempuan kena belajar sifat malu kerana disitulah terlihat imannya...malahan ayah sering kali mengingatkan berhati - hatilah ketika berkawan kerana ia bisa merosakkan..tersilap langkah dalam berkawan ia bakal menghanyutkan..Pesan ayah juga carilah kawan yang selalu menegurmu yang nampak dimana kebaikan dan keburukanmu dan tak takut menyatakan kebenaran mengenaimu.

Sehingga aku semakin menginjak dewasa aku sentiasa akur dengan setiap pesanan ayah dan ibu....aku gembira kerana aku menjadi terpelihara sehingga kesaat akhir bila aku dihantar oleh ayah dan ibu ke rumah lain...jauh dari rumah yang aku dibesarkan..


Katamu wahai ayah dan Ibu: Wahai anak yang kubesar dari sekecil tapak kaki, yang aku dodoikan dengan penuh kasih dan sayang, yang aku susukan dengan penuh kerinduan dan yang aku besarkan sebagai satu amanah dari tuhan...hari ini sempurna sudah tugas yang diamanahkan buat kami orang tuamu..kuserahkan dikau pada jejaka yang telah engkau miliki...selama ini telah kami berikan banyak pesanan dan kau layarilah kehidupan dengan jalan kebaikan.Wahai anakku kulepaskan dikau dengan penuh rasa berat di dada..cuma doa kami sebagai orang tua lelaki ini adalah yang terbaik buat kamu menyambung tugas kami yang terdahulu...saat itu ketika kukucup dahi kedua orang tuaku setiap pesanan tersemat kukuh dihati..air mata menitis silih berganti....Wahai ayah wahai ibu terima kasih....


Sebelum kedua orang tuaku berlalu sempat lagi AYAH BERPESAN: Wahai anak, kutinggalkan kau di dunia baru yang asing buatmu bersama dengan lelaki ini dan keluarganya berbahagialah dikau bersama keluarga barumu..sesungguhnya indahnya islam itu sentiasa mempersaudarakan...Anak, ingatlah dunia ini transit keakhirat...Semoga kita beroleh keberkatan dengan amalan yang dikerjakan didunia ini....


Semoga kita bersama menyampaikan walau satu pesanan yang terbaik di dunia ini sebagai saham ke akhirat nanti...

2 comments: